Sa3idY sCiEnCe Forum
عزيزي الزائر / عزيزتي الزائرة يرجي التكرم بتسجبل الدخول اذا كنت عضو معنا
او التسجيل ان لم تكن عضو وترغب في الانضمام الي اسرة منتدي صعيدى ساينس
سنتشرف بتسجيلك

يمكنك تسجيل الدخول للاستمتاع برؤية جميع اقسام المنتدى

شكرا
ادارة منتدى صعيدى ساينس

Sa3idY sCiEnCe Forum

منتدى لكل العلميين (أول منتدى بجامعة جنوب الوادى بقنا) 
الرئيسيةالرئيسيةالتسجيلدخول

شاطر | 
 

 اجدد الامثال الشعبية

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
M.KADY
General ManagerGeneral Manager
avatar


ذكر

عدد الرسائل : 5337
العمر : 29
آخر الأخبار : خلاص حرمت اكل هالبينو تانى !!!!

الجنسية :

مزاجى :

المهنة :
الهواية :

تاريخ التسجيل : 21/11/2008


مُساهمةموضوع: اجدد الامثال الشعبية   الأربعاء مايو 06, 2009 1:15 am

اللى بيته من إزاز........................ ميغيرش هدومه فى الصالون

- فاقد الشىء............................................. . يدور عليه

- اقلب القدره على فومها............................................. الفول يقع منها

- تأتى الرياح..................................... محمله بالأتربة

- ياخبرالنهارده بفلوس...................................... بكره ينزل عليه أوكازيون

- اللى معاه قرش محيره............................................ يجيب حمام ويحمره

- جت الحزينه تفرح........................................... شغلت شريط حكيم وقعدت ترقص

- قال يامحشحشين.................... يكفيكوا شر الكمين

- اللى ياكل لوحده .................يشبع

- لاتبكى على اللبن .................فى البسكوت

- اقطع عرق و.................................... حته بتلو

- اطبخى ياجاريه........................................... .... الأنبوبه فاضيه يا سيدى

- اللى يتلسع من الشوربه.................................... يتصل بالمطافى

- وبكره ترجع ريما......................... من عند خلتها فى مارينا

- ياداخل بين البصله وقشرتها............................ حط قطرة علشان هادمع من ريحتها

- اصوم اصوم....................................... وافطر على المدفع

- القرش الأبيض............................................ .... بيعوم فى البحر الأحمر

- ضربوا الأعور على عينه......................................... قالهم كسرتوا النضاره

- اللى ميشفش من الغربال........................... يكشف نظر

- المال السايب...................... يعلم الطلبه

- نام وارتاح .................................وكل عسل نحل التمساح

- من خرج من داره.................................. مينساش يأخد المفتاح معاه

- الباب اللى يجيجلك منه الريح.............................. شيله وركب قبنورى

- المضطر يركب........................ التاكسى

- رب صدفة خير من ألف................................ ليلة و ليلة

- اللى يخاف من العفريت...................................... يعمل عبيط

-المركب اللى فيها رايسين ........................يلعبوا طاولة

- اللى خدتوا الأرعه تخدو......................... ام الخلول

-اللى ميعرفش يقول
what?????

أكل العيش يحب........................ الطعميه

-قالوا للحرامى أحلف قالهم............................ وحياة قلبى وأفراحوا

.................................................. ........................................

قال علي رأي المثل
علي وشك يبان ... يا الي بتشرب دخان

عشمني بالحلق خرمت انا وداني
لا الحلق جانى ولا وداني رجعتلي تاني

و ياما تحت السواهي دواهي


ويا مأمن الحريم .. يأ مأمن للمعزة مع البرسيم



و إللى على راسه بطحة يحاول يدريها


و الخنفسه شافت ولادها عى الحيط
قالت ده لولى ومتعلق فى خيط

و القرد في عين امه غزال



والحداية ما بتخلفش كتاكيت

و الكتكوت الفصيح من البيضة يصيح


يادى الشيلة يادى الحطة رحت على جمل وجيت على قطة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Y@SSeR G@m@L
General ManagerGeneral Manager
avatar


ذكر

عدد الرسائل : 4150
العمر : 28
الجنسية :

مزاجى :

المهنة :
الهواية :

تاريخ التسجيل : 05/04/2009


مُساهمةموضوع: رد: اجدد الامثال الشعبية   الأربعاء مايو 06, 2009 1:19 am

ماشى يا قطة ايه وعلى رأى المثل اللى يتكسف من بت عمه ما يشتريش منها خضار




من الاقوال التى احترت الملائكه فى كتابت حسناتها من كثرتها
" ربنا لك الحمد حمداً كثيراً طيباً مباركاً فيه ملء السماوات وملء الأرض وملء ما شئت من شئ بعد "
تقل بعد رفع الرأس من الركوع وقبل السجود


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://yassergamal.forumotion.com/
admin
Admin
Admin
avatar


ذكر

عدد الرسائل : 3984
العمر : 32
آخر الأخبار : عسكووووووور كبير قوى

الجنسية :

مزاجى :

المهنة :
الهواية :

تاريخ التسجيل : 15/11/2008


مُساهمةموضوع: رد: اجدد الامثال الشعبية   الأربعاء مايو 06, 2009 1:31 am

يا داخل كلية العلوم

يا فاشل

يا فاقد




كن بلسما
كن بلسماً إن صار دهرك أرقما
وحلاوة إن صار غيرك علقما
إن الحياة حبتك كلَّ كنوزها
لا تبخلنَّ على الحياة ببعض ما
أحسنْ وإن لم تجزَ حتى بالثنا
أيَّ الجزاء الغيثُ يبغي إن همى ؟
مَنْ ذا يكافئُ زهرةً فواحةً ؟
أو من يثيبُ البلبل المترنما ؟
ياصاحِ خُذ علم المحبة عنهما
إني وجدتُ الحبَّ علما قيما
***
أيقظ شعورك بالمحبة إن غفا
لولا الشعور الناس كانوا كالدمى
أحبب فيغدو الكوخ قصرا نيرا
وابغض فيمسي الكون سجنا مظلما
لا تطلبنّ محبةً من جاهلٍ
المرءُ ليس يُحَبُّ حتى يُفهما
وارفقْ بأبناء الغباء كأنهم
مرضى، فإنّ الجهل شيءٌ كالعمى

لهى بحثت عن سر السعادة جاهدا *** فوجدت هذا السر فى تقواك
فليرضى عنى الناس أو فليسخطوا *** أنا لم أعد أسعى لغير رضاك
بنى ادم طموح
مع دماغ مثقفة
استعداد لمساعدة الناس
دا لازم يكون فى يوم من الايام حاجة
لو مبقاش حاجة
يبقى هو اللى جنى على نفسة
أو مشى ورا هوى نفسة
لان هوى النفس هو اللى بيوقع اى ناجح
(ياريت متوقفش كل حياتك على اشخاص معينه)
دايما بيكون في الاحسن بس انت مش بتاخد بالك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sa3idyscience.yoo7.com/profile.forum?mode=editprofile
M.KADY
General ManagerGeneral Manager
avatar


ذكر

عدد الرسائل : 5337
العمر : 29
آخر الأخبار : خلاص حرمت اكل هالبينو تانى !!!!

الجنسية :

مزاجى :

المهنة :
الهواية :

تاريخ التسجيل : 21/11/2008


مُساهمةموضوع: رد: اجدد الامثال الشعبية   الأربعاء مايو 06, 2009 1:41 am

يادى الشيلة يادى الحطة دخلت على علوميات واشغلت التلكيكات
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
admin
Admin
Admin
avatar


ذكر

عدد الرسائل : 3984
العمر : 32
آخر الأخبار : عسكووووووور كبير قوى

الجنسية :

مزاجى :

المهنة :
الهواية :

تاريخ التسجيل : 15/11/2008


مُساهمةموضوع: رد: اجدد الامثال الشعبية   الأربعاء مايو 06, 2009 2:22 am

يا خارج من علوم

يا عالم

يا مجنون




كن بلسما
كن بلسماً إن صار دهرك أرقما
وحلاوة إن صار غيرك علقما
إن الحياة حبتك كلَّ كنوزها
لا تبخلنَّ على الحياة ببعض ما
أحسنْ وإن لم تجزَ حتى بالثنا
أيَّ الجزاء الغيثُ يبغي إن همى ؟
مَنْ ذا يكافئُ زهرةً فواحةً ؟
أو من يثيبُ البلبل المترنما ؟
ياصاحِ خُذ علم المحبة عنهما
إني وجدتُ الحبَّ علما قيما
***
أيقظ شعورك بالمحبة إن غفا
لولا الشعور الناس كانوا كالدمى
أحبب فيغدو الكوخ قصرا نيرا
وابغض فيمسي الكون سجنا مظلما
لا تطلبنّ محبةً من جاهلٍ
المرءُ ليس يُحَبُّ حتى يُفهما
وارفقْ بأبناء الغباء كأنهم
مرضى، فإنّ الجهل شيءٌ كالعمى

لهى بحثت عن سر السعادة جاهدا *** فوجدت هذا السر فى تقواك
فليرضى عنى الناس أو فليسخطوا *** أنا لم أعد أسعى لغير رضاك
بنى ادم طموح
مع دماغ مثقفة
استعداد لمساعدة الناس
دا لازم يكون فى يوم من الايام حاجة
لو مبقاش حاجة
يبقى هو اللى جنى على نفسة
أو مشى ورا هوى نفسة
لان هوى النفس هو اللى بيوقع اى ناجح
(ياريت متوقفش كل حياتك على اشخاص معينه)
دايما بيكون في الاحسن بس انت مش بتاخد بالك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://sa3idyscience.yoo7.com/profile.forum?mode=editprofile
zaina
عالم فضى
عالم فضى
avatar

انثى

عدد الرسائل : 3368
العمر : 29
آخر الأخبار : ان لم يكُن بك غضبٌ عليّ فلا أُبالي

الجنسية :

مزاجى :

المهنة :
الهواية :

تاريخ التسجيل : 02/12/2008


مُساهمةموضوع: رد: اجدد الامثال الشعبية   الأربعاء أغسطس 26, 2009 8:56 am

[b][center]ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
ايه اللخبطة دى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
http://www.facebook.com/pages/lhzt-ayman-3/126459797396854
 
اجدد الامثال الشعبية
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Sa3idY sCiEnCe Forum  :: القسم الترفيهى :: الضحك والفرفشة-
انتقل الى: